Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Kirjoitukset ovat yksittäisten henkilöiden mielipiteitä, eivät InCat Suomen tai jonkun muun yhdistyksen, ellei viestissä niin erikseen sanota.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Kissan krooninen ripuli ja kaikkiko jo kokeiltu? (Luettu 1500 kertaa)
St.Austen
Tulokas
*
Poissa

I Love YaBB 2!

Kissan krooninen ripuli ja kaikkiko jo kokeiltu?
18.08.2017 - 14:31:02

Anteeksi uusi aihe, mutta ajattelin kirjoittaa oman aloituksen ja jatkaa sitten tämän foorumin selailua, josko ongelmaani löytyisi ratkaisu.

Minulla on siis 7-vuotias leikattu naaraskissa, jolla on ollut kroonista ripuliongelmaa jo todella kauan. Välillä hän myös oksentelee, mutta harvemmin. Eläinlääkärissä tutkittu sisäloiset ja parasiitit; kakkaa kerätty kolmena päivänä ja laajalla ripulipaketilla poissuljettu kaikki mahdolliset, eikä mitään löytynyt. Tulehdustakaan ei ole, ja kolme eläinlääkäriä jo ollut sitä mieltä, että oireet johtuvat ruuasta. Kissallani on siis melkein jatkuvasti vatsa löysällä ja välillä pahoja ilmavaivoja. Vesiripulia on vain harvoin. Uloste on väriltään vähän milloin mitäkin vihertävästä tummaan tai kellertävän vaaleaan, mutta ei koskaan mustaa veriulostetta. Ulostenäytteissäkään ei verta ollut. Välillä kyllä punaista verta mukana, mutta silloin pylly on aina ollut niin ärtynyt ripulista, että joudun laittamaan takapäähän sinkkivoidetta rauhoittamaan tilannetta. Iho-ongelmia ei muuten ole paitsi leukaan ilmestyy karstaa ja aknea, siis kirjaimellisesti kunnon finnejä. Yleiskunto on hyvä; syö ja juo, virtsaa normaalisti ja on aktiivinen kissa.

Kuitenkin vatsavaivojen ja ruuan välinen yhteys näyttää mielestäni hyvin hyvin olemattomalta. Kissani on ahne syöppö, eikä nirsoile juuri minkään ruuan suhteen. Olen kokeillut jo kuivaruuista Applawsia, Canagania, Porta 21:sta, Carnilovea, Purenaturalia... ainut mikä tuntuu edes joten kuten sopivan on Joseran Sensicat, joka on viljaton ja kalaton, mutta sekään ei täysin poista ulosteen löysyyttä tai pahaa hajua. Kuitenkin pahimmat ripulipäivät rauhoittuivat hieman tuolla ruualla. Joitakin pieniä yhteyksiä olen huomannut viljan sekä maidon ja ripulin välillä, joskus ripuli pahenee kalasta... ja joskus taas ei. Kissa mielellään hotkisi ruokansa, mutta nappulakiposta on puolet peitetty syömistahdin rauhoittamiseksi - ja se toimii, eikä kissa pääse hotkimaan. Siitäkään ei siis ole kyse.

Olen myös kokeillut Multicatia ja raakaruokintaa, mutten huomannut senkään parantavan ulosteen laatua merkittävästi. Ulosteiden koko pieneni, mutta haju ja löysähkö koostumus säilyivät silti. Nykyään meillä syödään tuota Joseran Sensicatia (kun kerta näyttää olevan yksi parhaista vaihtoehdoista) ja paljon lihaa sekä sisäelimiä (etenkin sydäntä keitettynä). Raakaa lihaa ei suostu syömään, mutta voisiko sanoa niin että "medium" menee. Yhtä ruokavaliokokeilua olen noudattanut 3-4 kuukautta, ellei ruoka selvästi ole huonontanut tilannetta. Ruokavaihdot tietysti siinä välissä asteittain.

Nyt kyselisinkin, että mitäs minun kannattaisi seuraavaksi kokeilla vai olenko tehnyt jotakin väärin esimerkiksi raakaruokinnan suhteen, vaikka siihen perehdyinkin ja täältäkin raakaruokintaketjua olen lukenut moneen kertaan. Vai olisiko syytä vielä marssia eläinlääkärin paikkeille, vaikka sieltä vain tuputetaan niitä Royal Canin erikoisruokia, vai pitäisikö sellaista kokeilla? Olen kyllä netistä lukenut lähinnä huonoa sanottavaa niistä. Olisi ihanaa vihdoin löytää jokin ratkaisu tähän tilanteeseen, kun tuntuu että kirjaimellisesti ikuisuus ollaan painittu tämän ongelman kanssa kaikkien näiden ruokavaliokokeilujen ja eläinlääkärireissujen kanssa.

//edit. Myöskään maitohappobakteerivalmisteista ei ole apua, ne tuntuvat vain pahentavan tilannetta vieden vatsan löysyyden vesiripuliksi. Kokeiltu on ainakin Aptuksen Tehobakt -jauhe ja Inupekt Forte -tabletit. Canikur -kuuri auttaa aina tilapäisesti, ja vatsan löysyys palaa kuurin loputtua. Eläinlääkäri myös määräsi Promax -kuurin, joka toimi, mutta sekin vain tilapäisesti.

////edit. Niin ja kyseessä on siis sisäkissa, jonka silti madotan kahdesti vuodessa, yleensä Axilurilla.
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

martsu7916
InCat Moderaattori
Jäsen
Poissa

Vantaa
Sukupuoli: female
Re: Kissan krooninen ripuli ja kaikkiko jo kokeiltu?
Vastaus #1 - 11.09.2017 - 08:09:45

Koska ulosteen parasiitit on tutkittu niin sitä ei varmaankaan kannata uudestaan otattaa. Toisaalta ei uusinta haittaa tee. Oliko siinä laajassa nämä: Kissa: Ripulipaketti 3: Giardia ELISA, Tritrichomonas, C.parvum, Parasiitit sed/flot, Parvovirus, C. perfringens enterotoksiini, Salmonella ? Movet.fi -sivuilta saa lisätietoja ja voi otattaa itse ja postittaa.

IBD:hen voisi myös perehtyä.

Suosittelen kyllä jotain maitohappobakteeria. Ehkette ole vielä löytäneet optimaalisinta. Esim. Nämä tuli mieleen: https://www.verkkosivuapteekki.fi/epages/JamsanApteekki.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Sh... (löytyy tablettina ja tahnana) sekä http://www.zooplus.fi/shop/koirat/taydennys/vatsa_ruoansulatus/141290 (meillä tämä toimi aikansa, kunnes ei enää ollut tarvetta).
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

martsu7916
InCat Moderaattori
Jäsen
Poissa

Vantaa
Sukupuoli: female
Re: Kissan krooninen ripuli ja kaikkiko jo kokeiltu?
Vastaus #2 - 11.09.2017 - 08:15:51

https://www.yliopistonapteekki.fi/biolyt-vet-250-ml-16309.html

^Tälläinenkin olisi hyvä tukemaan ripuloidessa. Löytyy myös jauheena.

Samoin kaoliini-pektiini (tuo turvejuttu suht sama) on Yliopinton Apteekista erikseen tilattava (reseptilääke).

Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta