Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä Kirjaudu tai Rekisteröidy
YaBB - Yet another Bulletin Board
  Kirjoitukset ovat yksittäisten henkilöiden mielipiteitä, eivät InCat Suomen tai jonkun muun yhdistyksen, ellei viestissä niin erikseen sanota.
  KotiOhjeitaHaeKirjauduRekisteröidy  

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta
Miten saan kissaltani leikattua kynnet? (Luettu 5041 kertaa)
Kata-rik
Tulokas
*
Poissa

Helsinki
Sukupuoli: female
Miten saan kissaltani leikattua kynnet?
17.03.2014 - 20:04:33

Yritin etsiä tälläistä jo käytyä keskustelua, mutta en löytänyt.

Kävin hakemassa kissani Tuutin Hesyltä n. puolitoista kuukautta sitten. Tuuti on n. 2-3 -vuotias kissa. Kaikki muu on mennyt hyvin Tuutin kanssa, mutta en saa siltä leikattua kynsiä. Ne ovat liian pitkät jo. Tuutilla on kyllä paikkoja, johon voi kyntensä iskeä, mutta ei kynnet niin lyhene.

Kissa on niin venkula eikä pidä yhtään siitä, että kynsiä leikataan. Olen leikannut kissalta kynsiä ennenkin, mutta nyt ei onnistu.

Onko kenelläkään mitään vinkkiä tiedossa? Inhottavaa, kun kynnet tarttuu leikkiessä leluihin.  Surullinen
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

Sohviz
Tulokas
*
Poissa

Re: Miten saan kissaltani leikattua kynnet?
Vastaus #1 - 27.04.2016 - 10:09:58

Mun mielipide on että kissalta ei tarvii leikata kynsiä, kyllä ne itse "hoitaa" ne Hymiö
Ei ainakaan meidän kissoista oo ikinä tarvinnu.
Siirry sivun alkuun

♥ Foxy ♥ Lumikki ♥
♥ Sydämessä ikuisesti Nancy 2010-2016 ♥

IP on kirjattu

smk
Aktiivinen
**
Poissa

Igora

Sukupuoli: female
Vastaus #2 - 27.04.2016 - 20:36:52

Jos pennusta asti ei ole operaatioon totutettu, voi olla haasteellista. Kysymys on esitetty 2014 (?) joten vastaus tulee viiveellä. Mutta jos aluksi saisi yhden kynnen leikattua ja välittömästi palkitsisi kehumalla ja namipalalla, niin ettei operaatiosta jäisi paniikkikauhua, seuraavan kynnen sitten jossakin toisessa raossa. Ja aina palkitsisi kunkin onnistuneen nipsauksen jälkeen.
Siirry sivun alkuun

There's a danger you know.&&You can't own just one, for the craving will grow.&&There's no doubt they're addictive, wherein lies the danger&&While living with lots, you'll grow poorer and stranger. &&
IP on kirjattu

noora-
Aktiivinen
**
Poissa

I Love YaBB 2!

Vastaus #3 - 28.04.2016 - 10:14:50

On tosiaan vähän vanha aloitus mutta eiköhän tätä joskus muutkin pohdi.
Eikait kissalta sinänsä tarvitse, ainakaan kissan itsensä takia, leikata kynsiä. Lähinnä oman ja muiden mukavuuden takia. Jos kissalle joutuukin yllättäen antamaan lääkettä väkisin tai pesemään niin se on aika paljon mukavempaa kun ei saa haavoja. Lisäksi ainakin itsellä olisi huoli että kissat leikkiessään tai painiessaan satuttaisi toisiaan terävillä kynsillä. Luulen että eläinlääkärikin arvostaa kissan trimmattuja kynsiä.. Sisäkissa varsinkaan ei niitä huipputeräviä kynsiä tarvitse mihinkään niin omasta mielestä niitä on paras vähän lyhentää silloin tällöin.
Helpointa on tosiaan kun pennusta asti totuttaa asiaan. Omat mirrit on helppoja asian suhteen; senkun kippaa selälleen syliin ja leikkaa kynnet.
Palkitseminen on varmaankin paras tapa. Aloittaa ensin ihan sillä että kissa haistelee saksia, sitten voi vähän koskea kissan tassuja ja palkita. Sitten vähän puristella ja koskea kynsiin, palkita. Saksien kanssa koskea kynsiin ja palkita. Sitten kun se sujuu niin leikkaa aluksi vaikka vain yhden kynnen ja palkitsee. Pääasia että kissa kokee asian mukavaksi. Voisi olla fiksua ensin leikittää tai lenkittää kissaa niin että se olisi jo hieman väsynyt niin ei tarvitse purkaa kaikkea energiaa vastustamiseen. Hiljaa hyvää tulee  Silmänisku
Siirry sivun alkuun

IP on kirjattu

raato
Tulokas
*
Poissa

Järvenpää
Vastaus #4 - 08.01.2017 - 22:48:01

Meillä kyllä leikataan kynnet ihan jo siksi, että pitkät koukkukynnet voivat tarttua erilaisiin pintoihin leikkiessä ja pahimmillaan repeytyä irti, mikä on kissalle kivuliasta. Säästelen myös omaa nahkaani, vaatteitani ja kodin tekstiilipintoja samalla vaivalla. Toki kissoilla on myös runsaasti sallittuja raapimapintoja, joissa suorittavat aivan omat kynsihuoltonsa samalla, kun muuten toteuttavat lajityypillisiä tarpeitaan Hymiö

Itse kynsienleikkuuseen. Tosiaan tuli jo hyviä neuvoja siitä, miten kynsisaksista ja leikkaamistilanteesta tehdään mukava tapahtuma, jossa on palkitsemisen ja ruuan meininki. Kannatan itse tällaista rauhallista ja eläinystävällistä lähestymistapaa, koska se tuottaa pysyviä tuloksia ja vahvistaa kissan ja omistajan välistä suhdetta. Pakottamalla saadaan aikaan vain negatiivisia mielikuvia ja pelkoa, joten tälle linjalle en lähtisi lainkaan.

Toinen mikä meillä toimi näiden kodinvaihtajien kanssa oli oikeastaan taas yllättävän simppeliä. Hellyttelyhetkeen, kun kissa oli raukeassa tilassa ja torkkui, toinen ihminen silitteli ja paijasi kissaa. Odotettiin, että kissa on paikoillaan ja oikein rennossa mielentilassa ja sitten vain reippaasti (kissan juurikaan huomaamatta) napsin tassusta yksi kerrallaan kynnet lyhyemmiksi. Positiivisen kautta ja kiireettömällä meiningillä. Tämä toki edellyttää sen, että kissa antaa koskea tassuun ja apurista on hyötyä, ettei tarvi itse samaan aikaan silitellä ja namitella ja leikkoa kynsiä. Mulla ei ole tietoa, onko näiltä pojilta leikattu kynsiä millä asenteella jos ollenkaan, mutta tosiaan hyvin se sujui näinkin. Tämä kaksikko kyllä tuntuu aktiivisuudestaan ja sosiaalisuudestaan huolimatta olevan oikein helppo ja mukava parivaljakko, jonka kanssa ei mikään tunnu olevan kovinkaan haastavaa  Pyöritä silmiä

Siirry sivun alkuun

Koti ei ole koti ilman tassupartiota!

IP on kirjattu

Sivunvalintanappi Sivu: 1
Lähetä aihe Tulosta